این متن پایین توصیفی از پوشش های یک زن ایرانی در یک دوره تاریخی وزمانی است ؛ مشخصات زن ها در این دوره این چنین است: 








ن طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان رو پوش دار از خانه بیرون بیایند. ن شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را و لو پدر یا برادرشان باشد ببینند.(1) ن بالا پوشی چون چادر امروزی که سرگردن را می پوشانید به سر می کردند.(2)چادر بسیار مورد استفاده بانوان بوده است به طوری که حجاب ن در این دوره چنان اهمیتی داشت که حتی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباس های بلند سایر بانوان، تا پشت پا کشیده شده بود.(3)هر گاه لازم بود ن ایران از خانه خارج شوند و به سفر روند، درون چادر‌های در بسته‌ای می‌نشینند و چادر را بر روی گردونه‌ای قرار می‌دهند و حمل می‌نمایند.(4) حتی مجمسه هایی فراوان از ن که با چادر هستند و پوشش کاملی دارند.(5)


در متون تاریخی و ادبی آن دوران هم به فراوانی واژه  (cvatur)  یا همان چادر به معنی لباس یا پوشش به چشم می خورد(6). 












 

 

 

 

 

به نظرتان برای کدام سلسله و دوره تاریخی است( در بخش نظرات جوابتان را بگویید.):

1-قاجار            2-صفویه          3-سلجوقیان            4-هخامنشیان

 

 

 نکته : حتما نظرتونو در  بخش نظرات بفرمایید ، پایان متن هم نخوانید و نظر و جواب خودتونو در نظرات بگویید.

 

 

 

 



























 

 

 

 

منابع:

1-ویل دورانت، تاریخ تمدن، جلد اول، ص 552

(او همچنین درتاریخ تمدن جلد 11 ص 112 میگوید: "ارتباط عرب با ایران موجب رواج حجاب در قلمرو اسلام بود. 
او معتقد است نقش پوشش و حجاب ن در ایران باستان چنان برجسته‌است که می‌توان ایران را منشاء اصلی پراکندن 

حجاب در جهان دانست. تاریخ تمدن ج2 ص78)

2- پیمان متین، پوشاک در ایران زمین ،انتشارات امیرکبیر ص61

3- ضیاء پور؛ پوشاک ن ایرانی؛ ص 114

4-احمد کسروی ،ایرانیان و یونانیان،ص61

احمد کسروی ، خواهران و دختران ما، ص7

5-هدایت الله علوی،زن در ایران باستان ، ص51

6- فرهنگ پهلوی ، انتشارات دانشگاه تهران ، ص94

قطعه از اشعار فردوسی در باره خواستگاری فریدون در زمان باستان:

بگفت این و بگشاد چادر ز روی

همه روی ماه و همه پشت موی

مرا از هنر موی بد در نهان

که آن را ندیده کس اندر جهان





این بخش هم صرفا برای خواندن است( ولی شما حتما بخوانید.):


نهرو" در کتاب "نگاهی به تاریخ جهان" نیز همین نظریه را تایید میکند:  "یک تغییر بزرگ و تاسف آور نیز تدریجا روی نمود و آن وضع ن بود. ن عرب جدا از مردان و پنهان از ایشان زندگی نمیکردند بلکه در اماکن عمومی حضور میافتند. اما عربها نیز بر اثر موفقیتها تدریجا رسمی را که در دو امپراطوری روم و ایران بود اقتباس کردند." 

حتی راسل نیز در کتاب "شوئی و اخلاق" معتقد است حجاب ایران و هند در زمانهای دور بسیار سختگیرانه بوده است

اخلاق جنسی در اعصار ما قبل مسیحیت و در ممالک خاور دور تا به امروز از منبع اول [تمایل به اطمینان پدری] منشعب میشود به استثنای هند و ایران که ظاهرا ریاضت طلبی در آنجا پدید آمده و در سراسر جهان پراکنده شده است.  شوئی و اخلاق ص135






حتما به اشتراک بگذارید.

اگر خوب بود.

تحقیقات بنده حقیر محمدرضا صادقی نیا



عکس ها:















مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها